Page content

article content

Jieujjj, goed nieuws! Of toch niet…

Door Anniek

Jieujjj, goed nieuws! Of toch niet…

We worden overspoeld met ‘goed’ nieuws; de economische groei trekt aan, het consumentenvertrouwen neemt toe en organisaties durven weer te investeren. Dit is natuurlijk geweldig, organisaties krijgen meer opdrachten en met als gevolg dat er meer mensen nodig zijn om alles waar te kunnen maken. In een artikel Christaan in Pelgrim in de NRC vermeldt hij dat het aantal openstaande vacatures de afgelopen vier jaar meer dan verdubbeld is, van 97.000 naar 213.000 vacatures. Helaas is er ook ‘minder goed’ nieuws; het is namelijk niet makkelijk om de juiste persoon voor de job te vinden. Hoewel we te maken hebben met economische groei, is onder andere vergrijzing een oorzaak van ‘krapte’ op de arbeidsmarkt. Hierdoor is het voor organisaties niet altijd even eenvoudig om nieuwe, passende mensen te vinden.

Krapte op de arbeidsmarkt

Volgens Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), zijn er nu ongeveer twee werklozen per vacature, tijdens de crisis waren dit er zeven. Dus je kan wel zeggen dat de concurrentie op de arbeidsmarkt steeds heviger wordt. In een enquête van het CBS blijkt dat bijna één op de zes ondernemers een personeelstekort als belangrijkste belemmering voor hun organisatie benoemt. Het Centraal Plan Bureau verwacht dat de krapte alleen nog maar toeneemt.

Dus hoe vind en bind jij de juiste mensen voor jouw vacature? Medewerkers zijn één van de belangrijkste resources die een organisatie bezit, het vinden van juiste en passende medewerkers is van groot belang. Goede, gemotiveerde medewerkers stellen je in staat om te zorgen voor de toegevoegde waarde van je dienst of product, groei van je organisatie en een duurzaam concurrentievoordeel. Het is logisch dat iedere organisatie getalenteerde mensen wil aantrekken en behouden die bij de organisatie passen. Maar, hoe krijg je het als werkgever voor elkaar dat de juiste mensen bij jou willen werken? Waarop onderscheid jouw organisatie zich, waardoor mensen bewust voor jou kiezen als werkgever en voor jou door het vuur gaan?

Marketingprincipes van branding geïntroduceerd in HRM

Branding… Denkend vanuit organisatie richting klant is het vrij bekend, met gerichte branding creëer je een reputatie richting de klant. Denk bijvoorbeeld aan Apple of Cool Blue. Zij zijn goede voorbeelden van merken die ervoor hebben gezorgd dat klanten om hun specifieke merk gaan geven. Met de juiste branding van je merk schep je je eigen ambassadeurs; klanten worden loyaal aan het merk en willen zich hiermee identificeren. Ze voelen zich comfortabel en verkiezen het boven een niet bekend of passend merk. Dit werkt niet anders bij (potentiële) medewerkers! Om je als werkgever te onderscheiden van de rest, wordt er steeds meer gekeken hoe acties gericht op het vinden en binden van medewerkers anders in kunnen worden gedeeld. Hoe? Het ‘branden’ als marketingprincipe is geïntroduceerd om een uniek werkgeversmerk neer te zetten voor het aantrekken en behouden van (toekomstige) medewerkers.

”Mensen willen zichzelf identificeren met de organisatie waarvoor ze werken”

Nieuwe theorieën binnen human resources suggereren dat wanneer een organisatie een favoriet en uniek imago kan creëren, zij succesvoller is in het werven van personeel. Want wees nou eerlijk, iedereen wil toch voor een organisatie werken waar je trots op kan zijn, die uniek is en waarmee jij jezelf kan identificeren (net zoals de klanten van Apple en Cool Blue doen)? Je voelt je als het ware aangetrokken tot die organisatie. Hierin spelen gevoel en persoonlijkheid een belangrijke rol. Niet gek dat er binnen de werving & selectiemarkt het werven van nieuwe collega`s wordt vergeleken met het krijgen van een relatie. Net als in een relatie verschilt het per persoon tot wie jij je voelt aangetrokken!

Nieuwsgierig?

Benieuwd hoe wij dit aanpakken, naar de achterliggende gedachte en wat jij kunt doen om jouw werkgeversmerk neer te zetten en hiermee jouw (potentiele) medewerkers te vinden en te binden?

Kom dan naar ons Kennisevent op 16 november over Employer Branding. Tijdens dit event gaan we in op het ‘waarom’ en worden praktische handvatten gegeven waar je als organisatie direct mee aan de slag kunt!

Ik meld mij aan:

Kennisevent!

Voor alle ondernemers die graag willen weten hoe ze zichzelf als aantrekkelijk werkgever op de kaart kunnen zetten voor het vinden van de juiste kandidaat
Vertel het ons!

Comment Section

0 reacties op “Jieujjj, goed nieuws! Of toch niet…

Plaats een reactie


*