Koekje erbij?

Page content

article content

Waar gaat het mis bij het zoeken naar nieuwe collega’s?

Waar gaat het mis bij het zoeken naar nieuwe collega’s?

Hoe vind en bind je de juiste mensen voor jouw vacature? In onze vorige blog hebben we al beschreven dat het ‘branden’ als marketingprincipe is geïntroduceerd in HRM om een uniek werkgeversmerk neer te zetten voor het aantrekken en behouden van (toekomstige) medewerkers. Met de juiste branding van je merk schep je je eigen ambassadeurs; klanten worden loyaal aan het merk en willen zich hiermee identificeren. Hoe kan het dan dat je nog steeds niet de juiste kandidaat aantrekt, waar gaat het mis?

Iedereen is uniek, bijzonder en anders

In het ‘branden’ van jouw werkgeversmerk, spelen gevoel en persoonlijkheid een belangrijke rol. Je wilt dat de juiste mensen zich aangetrokken voelen tot jouw organisatie. Een reden waarom wij het aantrekken van een nieuwe collega ook wel vergelijken met het krijgen van een relatie. In een relatie verschilt het per persoon ook tot wie jij je voelt aangetrokken!

Net zoals ieder mens uniek, bijzonder en anders is, is iedere organisatie uniek, bijzonder en anders. Ook al zitten bedrijven in een gelijksoortige branche en hebben zij vergelijkbare functies, dan zegt dit nog niets over de werkomgeving of laat staan de cultuur waar binnen wordt gewerkt. Er is veel onderzoek gedaan naar verschillen in culturen binnen organisaties. Uit deze onderzoeken blijkt dat werknemers succesvoller en productiever zijn wanneer ze werken in een omgeving waar hun werkwaarden overeenkomen met de geldende cultuur. De match tussen de drijfveren van een persoon en de cultuur binnen een organisatie zorgt ervoor of iemand zich thuis voelt. Dit is weer van sterke invloed op productiviteit, efficiëntie en effectiviteit van een persoon. Zoals Maurits Bruel en Clemens Colsen in ‘’De geluksfabriek’’ citeren; ‘’Het geluk van de individu: dat maakt hem productiever en zorgt ervoor dat hij langer bij de organisatie blijft’’.

Waar gaat het mis?

Het merendeel van de organisaties die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers leggen nog steeds de nadruk op kennis & vaardigheden. Iedereen is op zoek naar de kandidaat die voldoet aan het ideale profiel. Wanneer die passende kandidaat gevonden wordt, is dit al een hele prestatie, maar er wordt vervolgens weinig aandacht geschonken aan het feit of iemand ook echt binnen de organisatie past. Dit is ook lastig, een organisatiecultuur omvat zoveel en is daarbij niet altijd tastbaar te maken, terwijl die ‘fit’ juist zorgt voor gelukkige en effectieve medewerkers. Het komt regelmatig voor dat de fit en daarmee de ‘klik’ er niet blijkt te zijn en medewerkers vroegtijdig de organisatie verlaten. Erg jammer van de gedane investering van beide kanten, want een organisatie wil juist talent behouden en een medewerker wil juist zijn talent verder ontplooien.

“iemand met de juiste waarden oftewel karaktereigenschappen, gaat het leren”

Waarden van een organisatie moeten in grote mate overeen komen met de waarden van een persoon. Pas dan is er een basis om op verder te bouwen, waarmee niet gezegd wordt dat kennis en ervaring helemaal niet meer belangrijk zijn. Bij Jobbing houden we ons vast aan het feit dat het vinden en binden van medewerkers begint met de ‘klik’, zodat er een duurzame relatie kan ontstaan tussen organisatie en medewerker, waarin beiden succesvol kunnen zijn.

Klikt ‘t, dan werkt het!

Vertel het ons!

Comment Section

0 reacties op “Waar gaat het mis bij het zoeken naar nieuwe collega’s?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.