Page content

article content

Generatie Z, maar wie is deze generatie?

De grenzeloze generatie Z

De jongste generatie die de arbeidsmarkt betreedt, generatie Z, ook wel iGeneratie genoemd. Deze generatie groeit op in een wereld waar alles kan, veel overvloed en weinig beperkingen. Opgevoed met de les je kan alles én overtuigd dat ouders eventuele tegenslagen wel opvangen. De ouders van deze generatie fungeren meer als een coach en hebben hun kinderen bijgebracht om hun eigen weg te kiezen.

Maar wie is deze generatie? Wat beweegt hen en beter nog, hoe bereik je deze groep? In deze blog neem ik je mee om een beter beeld van deze generatie te krijgen.

Inhoudsopgave


  1. De verschillen tussen generatie Y en Z
  2. Generatie Z en werk
  3. Digital natives
  4. Hoe bereik je ze?
  5. Wat kunnen ze betekenen

Het verschilt her en der, maar over het algemeen wordt deze generatie gezien als geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie is altijd online of we kunnen beter zeggen geboren met de smartphone in de hand. Daardoor nog verder op het gebied van technologie dan generatie Y. Sterker nog, het is de eerste generatie die zich geen leven voor het internet kan herinneren. Ze zijn globaal en hebben veel meer gemeen met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de wereld.

Duurzaamheid is een key woord voor deze generatie. Uit een artikel van het FD, ‘’Schaars technisch talent bedankt voor een carrière bij ‘vies’ Shell’’, blijkt dat Shell niet meer gezien wordt als favoriete werkgever voor technische studenten. De voorkeur van hoogopgeleide technici gaat vooral naar duurzame bedrijven. Ze zijn van plan om de wereld te verbeteren, 60% zegt dat echt een impact op de wereld willen maken.

Bron: Universum

De verschillen tussen generatie Y en Z


Generatie Z is geboren tussen 1995 – 2010 en generatie Y tussen 1980 – 1995. Natuurlijk zitten er overeenkomsten tussen deze groepen en zit er ook een verschil tussen iemand uit generatie Z die geboren is in 1996 en iemand in 2006. De kans is groot dat de persoon geboren in 1996 meer overeenkomsten heeft met iemand uit generatie Y geboren in 1995. Wel zitten er duidelijke verschillen tussen generatie Y en Z en worden deze doelgroepen iets te vaak over één kam geschoren.

Volgens George Beall zijn er een aantal belangrijke verschillen:

  1. Minder focus
  2. Beter in multitasking
  3. Koopjes en geld
  4. Ondernemender
  5. Meer ontwrichtend
  6. Hogere verwachtingen
  7. Wil uniek zijn
  8. Meer global

1. Minder focus

Generatie Z is opgegroeid in wereld met continue updates en daardoor is deze generatie in staat om informatie sneller te verwerken. Hierdoor wordt er verwacht dat hun aandachtsspanne aanzienlijk lager is dan generatie Y. Maar dit betekent niet dat ze minder oppikken of niet opletten.

2. Beter in multitasking

Oké, om even een beeld te schetsen; deze generatie kan bezig zijn met een document creëren op hun computer, onderzoek doen op hun telefoon, terwijl ze notities maken op hun tablet en uiteindelijk afmaken voor de tv met een laptop terwijl ze aan het face-timen zijn met een vriend.

Hiervoor moeten we ook oppassen om het te zien als gebrek aan concentratie. In de werkelijkheid filtert deze generatie bakken met informatie die ze binnen krijgen. Ze zijn in staat om snel en efficiënt te schakelen tussen werk en fun, waarbij ook nog eens meerdere afleidingsfactoren op de achtergrond meespelen. Maar toch vraagt deze generatie wel om focus in het werk en zijn ze liever toegewijd aan één of enkele projecten.

3. Koopjes en geld

Persoonlijk vind ik dit een discutabel punt, wanneer ik het online onderzoek verschillen de meningen over dit punt. Zo blijkt uit een onderzoek van Forbes dat generatie Z vrij bewust en zuinig is in de omgang met geld en dat 57% liever geld spaart dan het uitgeeft. Zij geven aan dat dit komt doordat zij zagen dat hun ouders tijdens de recessie hun baan of huis kwijtraakte. Dat oudere broers of zussen de grootste moeite hadden om een baan te vinden en daarbij hadden ze ook nog een enorme studieschuld opgebouwd. Als ik kijk naar wat George Beall vermeld, zegt hij juist dat generatie Y meer prijsbewust is dan Z door de recessie.

Misschien moet ik het wel niet vanuit mijn eigen gezichtspunt bekijken, maar zelf behorend tot de generatie Y, had ik na mijn afstuderen, midden in de recessie, moeite om aan een baan te komen. Juist door dit bewust mee te maken, denk ik dat generatie Y ook bewust omgaat met geld. Deze generatie heeft ook aan den lijve ondervonden wat de gevolgen en consequenties van bijvoorbeeld de recessie zijn. Er zijn nu natuurlijk andere tijden aangebroken, maar ik denk dat generatie Y zich er zeker van bewust is dat het anders kan.

Generatie Z is net als Y wel bereid om meer geld uit te geven aan ervaringen dan aan spullen. Hoe deze generaties succes zien verschilt. Waar Y het hebben van succes meet aan bijzondere ervaringen, meet Z succes af aan het hebben van geld. Dus een financiële drijfveer heeft deze generatie zeker.

4. Ondernemender

De High Tech en de genetwerkte wereld zorgt ervoor dat deze generatie meer ondernemend denkt en handelt. Bijna 3 kwart van generatie Z zegt dat ze in de toekomst een eigen onderneming willen starten (Huffington Post, 2017). Ze kiezen niet voor (simpele) bijbaantjes, nee ze starten al jong met een eigen bedrijfje.

5. Meer ontwrichtend

Het is bijna niet anders te verwachten van een doelgroep die gamers als ware atleten beschouwen en bekende YouTubers die rebelleren tegen traditionele media als voorbeelden zien. Deze doelgroep wordt gezien als een ras van hackers, activisten, gamers en ondernemers. Motivaties erachter verschillen, de één zal zeggen dat ze de wereld willen verbeteren, een ander wil hiermee zijn/haar uniekheid tonen of een ”digital footprint” maken. Zij willen net als Zorro die overal zijn initiaal in krast, hun aanwezigheid markeren.

6. Hogere verwachtingen

Generatie Z is geboren in een digitale wereld. Waar generatie Y nog bekend is met het inbellen voor internet en wat Y ziet als wonderbaarlijk of inspirerend, wordt door generatie Z als normaal beschouwt. Generatie Z verwacht dat bedrijven loyaal zijn aan hen. Wanneer zij zich niet gewaardeerd voelen of het staat ze niet aan, dan zijn ze zo vertrokken. Over het algemeen is generatie Z een stuk minder loyaal. Ze willen weten waar ze aan toe zijn, dus zorg ervoor dat je vooraf verwachtingen managet.

7. Wil uniek zijn

In de online wereld bepaalt social media veel. Het leven van velen lijkt perfect en men heeft van alles gedaan en geprobeerd. Althans dit is het beeld wat geschetst wordt. Zij volgen influencers op social media en worden geïnspireerd door vele succesverhalen. Misschien wel een rooskleurig beeld van de werkelijkheid, maar dit wil deze generatie ook, ook zo’n leven leiden. Hierdoor willen ze geen ‘’normaal’’ leven of baantje, ze willen het anders en opvallen. Hun eigen stempel drukken en het idee hebben dat zij daadwerkelijk het verschil maken. De reputatie voor deze generatie is sterk afhankelijk van het aantal volgers, likes, shares en retweets. Ze voelen een druk om hun online persona zo interessant mogelijk te maken. Ze denken goed na over wat ze wel en niet plaatsen en zijn zich bewust van de gevolgen hiervan. Een prioriteit ligt dan ook in het zoeken naar uniekheid in de merken waar ze mee werken, hun toekomstige werkgever en hun leiders. Dus wat heb jij deze generatie te bieden? Wat maakt je anders?

8. Meer global

De millennials werden al bestempeld als de ‘’global’’ generatie, maar generatie Z is veel meer global in het begrijpen, aanvoelen, denken en interacties. Deze generatie is opgegroeid met technologie en voor hen is het bijna ondenkbaar om zonder technologie te leven. Generatie Z voelt ook meer overeenkomsten met leeftijdgenoten aan de andere kant van de wereld dan met volwassenen in hun eigen land.

Generatie Z en werk


Het wordt verwacht dat deze generatie tenminste vier keer switcht van werkgever. Ondanks het wisselen van banen zoeken zij wel zekerheid. Hoe maak je ze meer loyaal naar jou als werkgever? Hiervoor is het belangrijk om te begrijpen wat hen motiveert, wat zijn de drijfveren van deze generatie. De meest belangrijke factor voor werk is de mogelijkheid om te groeien. Dit komt overeen met de millennials, aangezien voor hen een nummer 1 reden om een organisatie te verlaten is, het gebrek aan kansen om je te ontwikkelen. Dus speel in op de behoefte en talenten van deze generatie.

De belangrijkste factor voor deze generatie is de mogelijkheid om te groeien

De droombaan

Volgens onderzoek van YoungCaptial (februari 2018) is de droombaan van deze generatie; ”een vaste baan bij een multinational of als zelfstandig ondernemer. Ze willen een steentje bijdragen aan een betere wereld en werken met leuke collega’s. Maar, bovenal willen ze knaken verdienen”.

Wat vinden ze echt belangrijk: (bron: YoungCapital)

  1. Een baan die tevens mijn passie is (84%)
  2. Een baan die mij zekerheid biedt (81%)
  3. Een baan die mij vrijheid biedt (72%)
  4. Een baan waarvoor ik iets voor de wereld kan betekenen (53%)
  5. Een baan waarmee ik veel geld verdien (47%)

Stimuleer ontwikkeling

Ze zijn slim en ambitieus, er wordt verwacht dat het opleidingsniveau nog hoger komt te liggen dan bij de Millennials. Geliefde studies zijn Economie, Bedrijfskunde, Techniek en Gezondheid. Hard werken staat hoog in het vaandel, maar niet op de eerste plek. Een baan in de buurt wordt zeker op prijs gesteld. Maar ervaring opdoen is veel belangrijker. Geen eentonig takenpakket, maar een uitdagend, afwisselende functie met veel zelfstandigheid. Blijf nieuwsgierig naar hun beweegredenen en daag ze uit om hun ontwikkelbehoefte te formuleren.

Toon betrokkenheid

Ze zoeken meer een onafhankelijke werkomgeving met een sterk mentorschap systeem. Werken met inspirerende mensen, die hen aanmoedigt om het beste uit zichzelf te halen. Geef ze niet alleen het gevoel dat ze gezien worden, maar toon die betrokkenheid. Een coach die een brug kan slaan tussen hen en andere generaties. Ze willen gehoord worden en inspraak hebben. Hiermee ontstaat de commitment. Wanneer dit niet gebeurt, kan dit leiden tot frustraties en conflicten op de werkvloer. In veel organisaties wordt men opgeleid om als de voorgaande generaties te werken en dit is niet wat ze zoeken.

”Een generatie die behoefte heeft aan een mentor”

Geef ze ruimte

Vrijheid vinden ze dan ook erg aantrekkelijk. De vrijheid om het werk zelf in te delen en in te richten. Ze werken ook het liefst projectmatig, liever met een doel, iets binnen een bepaalde termijn af hebben, werkt voor hen beter. Ze zijn ondernemend, dus geef ze de vrijheid om zelf met ideeën te komen. Juist met deze vrijheid en ruimte voor ondernemerschap kan je ze binden. Denk anders, geef ze de ruimte om hun ‘’andere’’ ideeën en inzichten tot uitvoer te brengen. Ze jagen vernieuwing aan, zorgen voor een nieuwe manier van communiceren, samenwerken en van problemen oplossen. Laat je verassen!

Geld is belangrijk, ongeveer de helft van deze generatie wil veel geld verdienen. Het kost nu eenmaal geld om op vakantie te gaan en plezier te hebben. Ze gaan wel bewust met hun geld om. Ze hebben bewust meegemaakt dat het ook minder kan gaan. Ze zien o.a. hun voorgangers, de millennials met hoge studieschulden en ouders die in de recessie hun baan verloren.

”Ze jagen vernieuwing aan, geef ze de ruimte om hun andere ideeën en inzichten tot uitvoer te brengen”

Wat geven ze eventueel op?

Werk gaat niet boven alles, maar goed soms kom je voor een keuze te staan. Deze generatie is bereid om het volgende op te geven:

  • 43% woonplaats
  • 16% flexibiliteit
  • 14% vrije tijd
  • 11% vast contract
  • 10% kinderwens

Digital natives


Ze zijn bijna allemaal online te vinden, 92% heeft een digitale footprint. Ze kennen alleen maar touch-screens, social media en apps. Mobiel en online is doodgewoon. Ze spreken de digitale taal vloeiend en kunnen zich ook geen leven voorstellen zonder technologie. Uit onderzoek van de Washington Post blijkt dat jongeren bijna 9 uur per dag spenderen aan het consumeren van media en hierbij wint de smartphone het van de desktop.

Bron: Google, Think with Google

Het sociale leven van deze groep speelt zich ook grotendeels online af. Ze zijn altijd en overal mobiel. Waar je vroeger met elkaar in de stad afsprak, ontmoeten ze elkaar nu via social media. Ze besteden meer tijd in hun kamer via social media met hun vrienden, dan dat ze hen in het echt zien. Wanneer ze wel in real life met elkaar afspreken, dan wordt dit uitgebreid vastgelegd en gedeeld via social media.

Hoe bereik je ze?

Ze gaan minder de deur uit, dus hoe bereik je ze? De plekken waar ze wel naar toe gaan is de onderwijsinstelling. Middelbare scholen, mbo’s, hbo’s en universiteiten. Maar de favoriete plek van deze generatie is natuurlijk, online. Pak de ”micromomenten”: momenten dat ze de smartphone niet pakken omdat het moet, maar omdat het kan. Bijvoorbeeld in de trein, wanneer ze inspiratie voor het avondeten opdoen. Probeer hierbij ook te denken aan minder voor de hand liggende platformen, apps waarin ze het lesrooster checken. Ga na waar ze hun informatie vandaan halen.

De gemiddelde aandachtsspanne is minder dan 8 seconden. Deze generatie scrolt, of beter gezegd vliegt door de tijdlijn op hun mobiel, terwijl ze nog een emoji gevuld gesprek met vrienden voeren. Ze zijn afgeleid en alleen dat kleine stukje dat in een fractie van een seconde weet te betrekken of hun aandacht weet te trekken zal blijven hangen. Dus snel, makkelijk, informeel en digitaal communiceren is belangrijk.

Dagelijks gebruik social media

We kijken naar dagelijks gebruik, hierin blijk dat WhatsApp het populairste medium is. In tegenstelling tot vorig jaar, heeft Instagram de tweede plaats ingenomen onder jongeren tussen 15 en 19 jaar. Zeker door de invoer van stories, wint Instagram steeds meer terrein. Snapchat en YouTube hebben een gedeelde derde plek. Van deze generatie gebruikt 95% YouTube, veel kijken zelfs meer dan 3,5 uur per dag. Facebook wordt gebruikt, maar is veel minder populair en daalt nog steeds hard.

De favoriete onderwerpen zijn kleding, humor, muziek, lifestyle en beauty. Wees met je informatie wat je deelt puur en oprecht. Uit onderzoek van youth insights & marketing agency Immersive Youth blijkt dat 100% van deze generatie het liefst authentieke, snappy en grappige content ziet. 63% wil dat branded content wordt gedeeld door echte personen. Bij content hoef je bij deze generatie alleen maar aan beeld te denken, beeld, beeld en nog eens beeld. Ook zijn ze gek op korte video’s, maximaal 10 seconden.

Het is belangrijk dat de boodschap to-the-point is. Duidelijk, authentiek en bondige berichten. Humor en het aangaan van een dialoog wordt gewaardeerd. Het moet wel lukken, probeer niet grappig te zijn, een gefaalde poging kan erg pijnlijk zijn. Daarnaast accepteren ze advertenties meer dan andere generaties, maar je hebt slechts 1 tot 3 seconden om de aandacht te trekken.

Maak kennis met generatie Z:

Generatie kaart Z

Wie is generatie Z?

Wat kunnen ze betekenen


Er wordt veel gesproken over deze generatie. De jongere generaties zouden verwend zijn, alles is voor ze geregeld, ze horen nooit ‘nee’ en zijn opgegroeid met social media. Een wereld waarin alles mooier, succesvoller en gelukkiger lijkt dan het soms misschien is. De verwende naïeve generatie Z. Het klopt ook wel, ze zijn vastbesloten en overtuigd van zichzelf. Vinden zichzelf ook echt rijper en slimmer dan hun voorgangers. Maar met dit artikel hoop ik ook aan te tonen dat deze generatie veel te bieden heeft. Dat het soms ook een kwestie is van elkaar begrijpen en begrip tonen. De jonge generaties zijn erg ambitieus en prestatiegericht. Ze zijn bereid hard te werken voor hun doelen. Social media laten een ‘opgepoetst’ beeld zien wat er allemaal mogelijk is, waardoor ze de lat hoog leggen voor zichzelf.

Geef deze generatie de ruimte, de vrijheid om een eigen pad te bewandelen, verwelkom de frisse blik en laat je verrassen.

Wat is jouw ervaring met deze generatie? Herken je punten die in deze blog worden aangegeven? Ik ben benieuwd en hoor graag van je.

Vertel het ons!

Comment Section

0 reacties op “Generatie Z, maar wie is deze generatie?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.