Koekje erbij?

Page content

article content

Zorg & bedrijfsleven. Twee verschillende werelden of toch niet?

Door Michelle

Zorg & bedrijfsleven
Twee verschillende werelden of toch niet?

Binnen de zorgsector geldt denk ik dat alle zorgverleners de missie hebben om een patiënt of cliënt in staat te stellen optimaal te functioneren naar zijn of haar kunnen. Maar wat gebeurt er wanneer we een bedrijf met haar werknemers en klanten vergelijken met de zorgsector? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? Maar vooral: kunnen deze twee werelden van elkaar leren?

Optimaal functioneren

Zowel de zorg als het bedrijfsleven wil graag optimaal functioneren. Een zorgverlener stelt zichzelf in dienst van de patiënt, zonder haar eigen visie te verloochenen. Een bedrijf stelt zich eveneens in dienst van haar klant en product. Dit wordt gedaan vanuit een visie en vertaald in een missie die zij volgen.

Als fysiotherapeut keek ik in het beginstadium altijd eerst naar de patiënt zelf en wat hij of zij graag zou willen bereiken. Daarna keken we samen naar onder andere de fysieke mogelijkheden die de patiënt al in zich had (conditie, kracht, mobiliteit etc.) om het uiteindelijke doel te halen. Wanneer deze voorwaarden voor optimaal functioneren verbeterd konden worden, dan startte de therapie.

In het bedrijfsleven doen we het eigenlijk niet anders. Er is een product of dienst (lees mijn therapie) die we graag willen aanbieden met als doel dat de klant er beter van wordt. We laten het product of dienst aansluiten bij de huidige omgeving van de klant (lees aansluiting vinden bij huidige conditie, kracht, mobiliteit etc. van de patiënt). Op deze manier kan de klant een beter resultaat bereiken.

‘’De overeenkomst tussen de zorgsector en het bedrijfsleven is dat beiden maximaal resultaat willen bereiken voor hun klant’’

Ondanks de verschillende werelden waarbinnen geopereerd wordt, is de overeenkomst tussen de zorgsector en het bedrijfsleven dat beiden maximaal resultaat willen bereiken voor hun klant.

Wanneer we het behandel- of verkoopproces bekijken van deze werelden, dan komen we ook tot de conclusie dat voor beide processen mensen nodig zijn om het maximale resultaat te bereiken. Als therapeut wilde ik altijd het meest passende behandelplan opstellen voor de patiënt, binnen de visie van de organisatie waarvoor ik werkte. Een verkoper bij een bedrijf moet er net zo goed achter zien te komen wat de klantbehoefte is en welk resultaat het op moet leveren voor de klant én het bedrijf. Dagelijks ervaarde ik dat juist de klik tussen mij en de patiënt, maar ook tussen mij en mijn werkgever bepalend zijn voor het uiteindelijke maximale resultaat om; optimaal te functioneren! En wanneer je nog niet alles kunt of weet om optimaal te functioneren, dan ga je dat trainen en leren. Net zoals een patiënt dit tijdens zijn of haar therapie doet, toch?

Waarom is de ene patiënt wel tevreden over een zorgverlener en de ander niet?

In de zorg geldt dat patiënt en zorgverlener enigszins bij elkaar moeten passen, anders bereik je niks. Wanneer je als patiënt geen klik hebt met jouw zorgverlener, wordt het lastig om de visie van de professional te omarmen en zal je hier niet snel naar handelen. Therapietrouw is bijvoorbeeld een belangrijke factor binnen de fysiotherapie. Bestaat er geen wederzijdse klik tussen patiënt en zorgverlener, dan voegt therapie en vooral goedbedoeld advies met betrekking tot het functioneren van de patiënt écht niet veel toe en zal de patiënt er niet naar handelen. Waarom is de ene patiënt wel tevreden over een zorgverlener en de ander niet? Dit heeft naar mijn mening grotendeels te maken met het feit of de personen bij elkaar passen en hangt niet alleen af van de kennis en vaardigheden van de zorgverlener.

Als we nu weten dat zowel in de zorg als in het bedrijfsleven de behandelend therapeut of de verkoper het verschil kan maken op basis van zijn persoonlijkheid waardoor vertrouwen ontstaat, waarom richten we dan ons recruitmentproces binnen het bedrijfsleven dan nog steeds in op basis van brief & cv? Daar haal je niet de persoonlijkheid uit van een werknemer, maar alleen wat iemand weet en zou moeten kunnen qua inhoud en functie.

Waarden

Persoonlijkheid, maar ook de werkwaarden van een zorgverlener reflecteren in zijn of haar professionele handelen. Dit moet wel passen bij de organisatie waarvoor je werkt én bij de patiënten die gebruik willen maken van jouw dienst. Ben jij bijvoorbeeld als therapeut flexibel in je werk of niet, luister je goed naar de patiënt of houd je liever vast aan je eigen plan, werk je graag samen met anderen of juist alleen etc. Dit alles heeft effect op het behandelplan voor een patiënt en daarmee het resultaat.

‘’Bedrijven met een bepaalde werkwijze gebaseerd op waarden en bedrijfscultuur hebben werknemers nodig die deze manier van werken waarderen’’

Het is niet anders bij organisaties en bedrijven. Bedrijven met een bepaalde werkwijze gebaseerd op waarden en bedrijfscultuur hebben werknemers nodig die deze manier van werken waarderen. De werkwijze vloeit door naar klantrelaties net zoals in de zorg. De match tussen cultuurwaarden van een organisatie en persoonlijke (werk)waarden van de werknemer is een voorwaarde voor een succesvolle samenwerking én het bereiken van het maximale resultaat voor de klant.

Twee werelden twee visies?

Nee, ik denk dat de twee werelden veel van elkaar kunnen leren, vooral wanneer we het hebben over persoonlijkheid en waarden. Misschien hebben bedrijven juist wel mensen nodig die ‘denken’ zoals in de zorg? En misschien heeft de zorg wel mensen nodig die denken en handelen zoals wordt gedaan in de ‘zakelijke’ wereld. Zolang we van elkaar kunnen blijven leren en openstaan voor andermans visie lijkt het me goed. En…wanneer je hier op deze manier in staat, lijkt een carrière switch van zorgsector naar bedrijfsleven, zoals die van mij, ineens niet zo gek meer! Jobbing maakt dit mogelijk!

Vertel het ons!

Comment Section

3 reacties op “Zorg & bedrijfsleven. Twee verschillende werelden of toch niet?


Door daftar sgp op 1 oktober 2017

I think tһis is among the such a lot vital information for me.
And i am happy studying yoսr article. But wanna remark
on few common things, The site tɑste is ideal, the articles is actuɑlly excellent : D.
Ԍood process, cheers


Door skyrealty groups op 27 oktober 2017

Itѕ such as you read my thoughts! You appear to understɑnd
a lot about this, like yоu wrote the guide
in it or something. I believe that you simply can do with some % to presѕure the
message home a little bit, however other than that, that is fantaѕtіc blog.

A great read. I’ll definitely be back.


Door Ryan op 5 november 2017

Excellent article. I certainly appreciate this website.
Continue the good work!

Plaats een reactie


*